Rodé Harbers
Rodé werkt als casemanager verzuim en inzetbaarheid binnen team P&O. “Een goede duurzame inzetbaarheid is belangrijk om verzuim te voorkomen. Mijn werkzaamheden zijn vrij breed. Ik heb een adviserende rol en begeleidt in samenwerking met de leidinggevende zieke collega's in het re-integratietraject. Ik richt me vooral op het proces en de bijbehorende wetgeving. Daarbij werk ik veel samen met leidinggevenden, collega's, de vitaliteitscoach, onze arbodienst DPO2 en het Arbo-team van de WDW.”
Voorkomen is beter dan genezen
De WDW zet in op preventie. “De organisatie gaat hier actief mee aan de slag, er worden tijd en middelen voor vrijgemaakt. Dat vind ik goed en is een voorbeeld voor meer organisaties,” vertelt Rodé. “Goed in contact zijn met medewerkers en zorg en aandacht voor elkaar vind ik heel belangrijk. Een belangrijk punt hierin is meedenken met de medewerker en leidinggevende om erachter te komen wat iemand echt helpt. Ik probeer zoveel mogelijk op alle locaties van de WDW zichtbaar te zijn. Zo kan ik signalen opvangen en daarop inspelen. En is de drempel om contact te zoeken lager.”
Rodé geeft aan dat ze met een goed gesprek al heel ver komt. “Collega’s bij de WDW zijn heel gedreven en loyaal. Soms ten koste van zichzelf. Als iemand zijn of haar verhaal kwijt kan, doet dat vaak al veel goeds. Maar soms is er meer nodig. Dan wordt er gekeken naar wat we kunnen doen om die persoon verder te helpen. Dit gaat vaak in combinatie met de vitaliteitscoach.”
Wat doet een vitaliteitscoach? Rodé legt uit: “Deze geeft coaching op het gebied van welzijn. Denk aan tips over ontspanning en energiebalans, of als het nodig is op dieper niveau met bijvoorbeeld herprogrammeren of oude patronen doorbreken. Vaak kunnen een paar kleine aanpassingen in je leefstijl of bewustzijn al heel veel goeds doen. Maar soms is er meer nodig, zoals medische hulp buiten de WDW. Die bieden we in overleg dan ook aan.”
Samen maken we het verschil
“We staan altijd klaar voor elkaar en weten elkaar te vinden, op het moment dat het nodig is,” vertelt Rodé over haar team. Teamoverstijgend samenwerken kan beter. “Afdelingen moeten elkaar beter leren vinden. Ik betrap mijzelf er ook wel eens op dat ik niet weet wat het werk van alle andere collega's inhoudt. Ik merk dat mensen een betere samenwerking tussen teams ook graag willen. Daar is aandacht voor.”
Die verbinding, dat mensen voor anderen van betekenis willen zijn, is dan ook één van de belangrijkste kernwaarden bij de WDW. “Er is altijd wel een luisterend oor. We zorgen voor elkaar, ook in de leuke dingen. Er is oprecht interesse in de ander. Dat maakt wat mij betreft het verschil,” vertelt Rodé. “Want als je het leuk hebt, kun je net dat extra stapje zetten. En als het even tegenzit, staan we voor elkaar klaar.”